Vatandaşı ‘Kredi Masraflarınızı Geri Alacağız’ Diye Dolandırıyorlar

vatandaşı kredi

Cep’ten vatandaşları ağına düşüren dolandırıcıların yeni hedefi kredi dosya masrafları. Sesli cevap sisteminden arayan dolandırıcılar, kart aidatı ve dosya masrafını geri alma karşılığında para istiyor. Uzmanlar, bir kişinin başkası adına resmî işlem yapabilmesi için avukat olması ve vekaletname alması gerektiğini belirtiyor.

Bankaların, tüketici kredileri üzerinden aldıkları dosya masrafları ve hesap işletim ücretleri, dolandırıcıların yeni hedefi oldu. Sesli cevap sisteminden vatandaşları arayan bazı kişiler, ilgili kurumlara gönderilecek dilekçelerle, geriye dönük 10 yıl için ödenen kredi kartı aidatı ve kredi dosya masrafını geri alabileceklerini söylüyor. Danışmanlık firması olduklarını öne süren şahıslar, kart aidatını 2 hafta, kredi dosya ücretini ise 10 hafta içinde geri alacaklarını iddia ediyor. Yapılan bu işlem karşılığında da tüketicilerden 100-300 TL arasında bir ücret talep ediliyor.

Vatandaşlar tarafından kendilerine de benzer şikâyetlerin geldiğini ifade eden Tüketici Birliği Federasyonu Başkanı Bülent Deniz, “Bazı kişiler ya da firmalar, telefonla, internet üzerinden veya SMS yoluyla ‘bankalara ödediğiniz kredi dosya masrafını ve hesap işletim ücretini sizin adınıza geri alacağız’ diye reklam yapıyorlar. Halbuki Türkiye’de bir kişinin başka biri adına resmi kurumlarda işlem yapabilmesi için avukat olması ve vekaletname alması gerekiyor.” dedi. Deniz, aslında halkın bu denli pervasızca dolandırılmasının önüne geçilebileceğini, fakat ilgili devlet kurumlarının bu konuda yeteli denetimi yapmadığını ifade etti. “Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) gibi kurumlar birlikte hareket edip bu dolandırıcı firmaları kapatmakla mükelleftir ama ne yazık ki hiçbir şey yapmıyorlar.” diyen Bülent Deniz, “Pervasızca telefonla arıyorlar, cep telefonuna mesaj gönderiyorlar, televizyonda reklam yapıyorlar. Neredeyse bütün yerel televizyonlarda bahsi geçen firmaların reklamları var. Ama ne yazık ki RTÜK bu konuda gerekli işlemleri yapmıyor.” şeklinde konuştu. Tüketici Sorunları Derneği (TÜSODER) Başkanı Aydın Ağaoğlu ise yanıltıcı ilan ve reklamlarda belirtildiği gibi kredi dosya masrafını kısa sürede kesin geri alabilmenin söz konusu olmadığına dikkati çekerek, “Karar çıkması için tüketici hakem heyetindeki başvuru yoğunluğuna göre ortalama 3 ayla 1 yıl süre geçmektedir.” ifadesini kullandı.

Dolandırıcıların hedefi olan Necati Tunç, kendisini telefonla arayan şahısların, kendilerine yetki verilmesi halinde, üç bankadan kredi alırken verdiği dosya masrafını geri alabileceklerini söylediklerini kaydetti. Tunç, “Bize 89 lira para verirsen biz bunu takip edeceğiz ve size en geç bir ay içinde dosya masrafını 1.200 lira civarında geri alacağız’ dediler. Ben de acil paraya ihtiyacım olduğu için kredi kartından bu parayı ödedim.” dedi.

Banka masrafı nasıl geri alınabilir?

Tüketici Sorunları Derneği (TÜSODER) Başkanı Aydın Ağaoğlu, banka masrafını geri almak isteyen tüketicilerin başlıca üç yol izlemesi gerektiğini söyledi. Ağaoğlu, “Banka Genel Müdürlüğü’ne başvurularak kesilen masraf tutarının bildirilmesi ve iadesi talep edilecek. Gelen olumsuz cevapla tüketicinin ikametinin bulunduğu kaymakamlık tüketici hakem heyetine hiçbir ücret ödenmeksizin başvurulacak. Alınan karar lehineyse banka yerine getirmediği takdirde adliyelerdeki icra müdürlüğünde takibe geçecek.” dedi. 28 Mayıs 2014’te çıkan kanun bu konuda düzenleme yapma yetkisini Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu’na (BDDK) devretti. Kurul ise 3 Ekim 2014’te bir yönetmelik yayınlayarak bankaların 3 Ekim 2014’ten sonra tüketicilere kullandıracakları kredinin binde 5’ini aşmamak üzere bir ücret almamalarına imkân sağladı. Ancak dosya masrafı adı çok kirlendiği için bunun adı kredi tahsis ücreti olarak değiştirildi ve binde 5 sınır konuldu. Daha önce ise böyle bir sınır yoktu. Yani mevzuata göre 3 Ekim 2014’ten sonra kredi kullanan vatandaşların dosya masrafını geri alabilmesi noktasında yapabilecekleri pek bir şey kalmadı.

 

Paylaş