Kredi Kartı, Banka Kartları ve Sadakat Kartlarında Yıl Sonu Puan Silinmesi

Her yıl sonunda olduğu gibi bu yıl sonunda da gündeme geldiği üzere kart puanlarının silinmesi konusunu ele alacağız.

Zira bu yıl sonunda da popülist yaklaşımlar ve gündem olunması gibi amaçlarla çeşitli yanıltıcı açıklamalar yapılmıştır.

Bu açıklamalarda dikkat edilmesi gereken husus ise her bankanın ve kuruluşun puanları sildiği gibi bir izlenim yansıtılmasıdır. TÜSODER olarak ilkelerimiz doğrultusunda her daim siz tüketicileri doğru bilgilendirmeyi amaçlamış olup, gündem olunması için yanıltıcı açıklamalarda bulunulmamıştır. Bu yazımızda da doğru bilgileri aktarmaya çalışacağız.

Öncelikle üyelerimizin de tecrübelerine dayanarak bazı bankaların puan silme gibi uygulama yapmadığını, sadece sonradan katılınan, süre sonu belirtilen kampanyalarda puan sildikleri gözlemlenmiş, kendileriyle iletişime geçildiğinde genel itibariyle aynı yönde cevaplar verilmiştir. Zira bu kampanyalara katılınırken puanların ne zaman kullanılacağı ve kullanmaması halinde silineceği tarih küçük yazılarla da olsa belirtilmektedir. Bu doğrultuda tüketicilerin katıldıkları kampanya şartlarına da göz atmalarını tavsiye ediyoruz.

Yine bankalar haricinde, sadakat kartları dağıtan kuruluşların uygulamaları incelenip kendileriyle iletişime geçildiğinde, genel itibariyle tüketicilere hatırlatma yapılmadan puanların yıl sonu itibariyle silindiği, sıfırlandığı bilgisi alınmıştır. Akaryakıt işletmeleri genel itibariyle puan silmemekte olup, market zincirleri ise genel itibariyle silmektedir.

Yine de kart alırken broşürle verilen şartları veya web sitelerinde de yer alan şartları okumak, incelemek tüketicilerin yararına olacaktır. Zira şartlara göre hareket etmek her zaman kazandıracak olup daha sonrasında hukuki ihtilaflara vakit harcamanızı engelleyecektir. TÜSODER olarak her zamanki gibi tavsiyemiz tüketicinin bilinçlenmesi ve haklarını ve kampanya şartlarını bilerek hareket etmesidir.

2017 Ekim ayı BKM verilerine göre) banka kartı sayısı 128 milyon adet olup, kredi kartı sayısı ise 61,5 milyon olmuştur. Bu kartlardan yapılan harcamalar ise 59,5 milyar TL olup belirli oranlarla da puan kazanıldığı hesaplanırsa tüketicilerin yoğun miktarda birikmiş puanının olabileceği tahmin edilmektedir.

Bununla ilgili önceki yıllarda da yakınmaları dikkate alan denetim mercii BDDK (Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu) başkanı gündemi dikkate alarak mayıs ayında bir açıklama yapmış ve puan silinmelerinin yasal olmadığını vurgulamıştır. Puanı silinen tüketicilerin e-devlet üzerinden veya BDDK web sitesinde belirtilen yollarla bankaları BDDK’ya şikâyet edebilirler.

Yine bu konuda 2016 yılında yürürlüğü girmek üzere BANKA VE KREDİ KARTI İŞLEMLERİNDE KULLANILAN BİLGİ SİSTEMLERİNİN YÖNETİMİ HAKKINDA TEBLİĞ TASLAĞI hazırlanmıştır.

Bir tüketicinin başvurusu üzerinde İlçe Hakem Heyeti, “Tüketici şikâyet edilen bankanın bilgisi ve iradesi dahilinde önce alışveriş yapmaya teşvik edilip alışveriş yaptıktan sonra ise para puan yanıltması ile kendisine verilen 30 lira harcama hakkı borç olarak yansıtılmıştır. Bu yasalara aykırıdır. Bu nedenle 30 liranın iade edilmesi gerekir” tespitini yaparak tüketici lehine karar vermiştir.

Bu sebeple müracaatlarına rağmen haksız yere puanının silindiğini düşünen tüketiciler kayıtlı ikametgahlarının bulunduğu yerde yetkili İlçe Tüketici Hakem Heyetlerine başvuru yaparak haklarını arayabilirler. Zira bu işlemin herhangi bir maliyeti bulunmayıp kısa bir şikâyet dilekçesi yeterlidir.

 

Av. Serkan KARA

TÜSODER Genel Başkan Yardımcısı

 

Konuyla ilgili CNN Türk Ana Haber bülteninde yayınlanan açıklamamız da burada bulunabilir: https://www.youtube.com/watch?v=e_89tmFGfCg&feature=youtu.be

Paylaş

Bir cevap yazın

*