Bankaların Ücret ve Komisyonları Taslağı İptale Mahkum

Tüketici Sorunları Derneği Genel Başkanı Aydın Ağaoğlu, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu’nun (BDDK) ‘bankaların ücret ve komisyonları yönetmeliği taslağı’ hükümlerinin tüketici mecburiyetini istismar ettiğini ve Danıştay nezrinde iptal edilmeye mahkum olduğunu belirtti.

BDDK’nın yayınladığı, “Finansal Tüketicilerden Faiz Dışında Alınacak Ücret, Komisyon ve Masraflara İlişkin Usül ve Esaslar Hakkında Yönetmelik Taslağı ile, bankaların kredi kartlarından, hesap işletimlerinde ve kredi tahsislerinden aidat almaları yasal zemine kavuşturulması öngörülüyor.

BDDK’nın taslağını DHA’ya değerlendiren Ağaoğlu, “Bu bir skandal. BDDK’nın hazırladığı bu taslak mevcut haliyle yürürlüğe girdiği taktirde Danıştay tarafından pek çok maddesinin iptal edileceği kuşkusuzdur” dedi. BDDK’nın hazırladığı taslağın dayanağının 28 Mayıs 2014 tarihinde yürürlüğe giren 6502 sayılı kanun 4. maddesinden aldığına dikkat çekerek, “Bu maddenin 3. fıkrasında bankaların tüketicilerden faiz dışında alabilecekleri her türlü, ücret, komisyon ve masraf türlerinin bakanlığın görüşünün alınarak (Gümrük Ticaret Bakanlığı) tüketici kanunun ruhuna uygun ve tüketiciyi koruyacak şekilde BDDK tarafından düzenlenmesi öngörülmektedir. Taslağa baktığımızda ise bankaların yıllardır müşterilerinde emri vaki olarak tahsil ettikleri hukuk dışı pek çok ücret kaleminin yasal zemine oturtulmak istendiği görülmektedir” diye konuştu.

“BAKKALAR BORCUNU SORUNCA PARA MI ALIYOR?”

Ağaoğlu taslağa göre, hesap işletim ücreti ve para çekme ücreti gibi bedellerin tüketicilerden tahsil edilmeye devam edileceğine dikkat çekerek, sözlerini şöyle sürdürdü: “İnsan kendi parasını çekerken üstüne ücret mi ödemeli? Bakiye sorgulama ücreti bir kişinin borcu olan kişiye gidip bakiyesini sormasında nasıl ücret talep edilebilir? Bu durumda kişiyle banka arasında mutabakat nasıl sağlanacaktır.

Evinizin köşesindeki bakkala borcunuz var; bakkala soru sorunca biraz daha borç kaydediyor. Bu aynen bu anlama geliyor. Kredi kartı yıllık ücreti, nakit avans ücreti gibi deli dumrul vergilerinin aynen korunduğunu sadece kredi dosya masrafı ücretine birinde 5 gibi bir indirim getirildiğini görüyoruz. Böylece 100 bin lira tüketici kredisi kullan bireysel müşteriden 500 liraya kadar dosya bedeli ücret talep edilebilecek.”

“AİDATSIZ KREDİ KARTI SUNMAK ZORUNDADIR”

Taslağın muhakkak revize edilmesi gerektiğin vurgulayan Ağaoğlu, “55 milyon bireysel kredi kartı kullanıcısına sesleniyorum; yeni tüketici kanunun 4. maddesinin 3. fıkrası gereğince bankalar ücretsiz, aidatsız kredi kartı sunmak zorundadır. Bankalardan kartının aidatsız olmasını talep etmeliler. Buna uyulmaması takdirde, BDDK, Tüketicinin Korunması Genel Müdürlüğü ve tüketici derneklerine başvuruda bulunabilecekler” diye konuştu.

ONAYA BAĞLI BİLDİRİMLERE DİKKAT! 

Ağaoğlu, taslakta havale ücretinin tavanın belirlenmediğine dikkat çekti.

Onaya bağlı bildirimlere dikkat edilmesi gerektiğini aktaran Aydın Ağaoğlu, “Borcu yoktur yazısı için ücret alınması kaldırılmış. Onaya bağlı bildirim ücreti adı altında bunu alabilirler. Sürekli olması şartı yok taslakta. Ben, ‘Bana her yıl onaylıyorum borç bakiyemi bildirin’ diyeceğim. Benden para alacak. Bu farklı anlamlara çekilebilecek geniş bir kavram. Bu taslak daha önce basına yansımıştı, büyük olasılıkla bu taslak bu haliyle geçmez. Çünkü muallakta olan noktalar var” dedi.

Paylaş