Bankaların Dosya Masrafları “Açıkgözlere” Yaradı

credit-cards-185069

Tüketici Sorunları Derneği (TÜSODER) Kurucusu Aydın Ağaoğlu, avukatlar dışında hiç kimsenin hakem heyetleri veya tüketici mahkemeleri nezdinde vekil olarak görev yapamayacağını, dosya takip edemeyeceğini belirterek, “Bu ‘açıkgöz’ firmaların gönderdikleri dilekçe örnekleri, internet sitelerinde ücretsiz bulunuyor, arzu edenler buralardan alabilir” dedi. Ağaoğlu, Türkiye’de bankalardan kredi çeken milyonlarca insanın dosya masrafı ödemek zorunda kaldığını söyledi.

Milyonlarca insanın bu şekilde mağdur olduğunu savunan Ağaoğlu, “Şu anda Türkiye’de 100’ün üzerinde firma, faaliyete geçerek çağrı merkezleri kurdu ve bankaların tüketicilerden hukuka aykırı tahsil ettikleri dosya masraflarının tahsilinde aracılık edeceklerini öne sürerek, vatandaşlardan para karşılığı dilekçe göndermek suretiyle çıkar sağlıyorlar” diye konuştu. Ağaoğlu, avukatlar dışında hiçkimsenin hakem heyetleri veya tüketici mahkemeleri nezdinde vekil olarak görev yapamayacağını, dosya takip edemeyeceğini vurgulayarak, bu “açıkgöz” firmaların gönderdikleri dilekçe örneklerinin internet sitelerinde ücretsiz bulunduğunu, arzu edenlerin buralardan alabileceklerini kaydetti.

“Dosya masrafınızı geri isteyin”

Dosya masrafı ve kredi kartı aidatlarının geri alınabileceğine dair açıklamaların sanal ortamda tüketicilere anlatıldığını ifade eden Ağaoğlu, sözlerini şöyle sürdürdü: “Yargıtay 13. Hukuk Dairesi, 2014 yılında eski kararlarıyla paralel iki yeni kararla tüketicilerden dosya masrafı alınmasının hukuka aykırı olduğunu, hatta sözleşmede yer alsa dahi bunun, Tüketici Kanunu’na göre haksız şart sayılacağına işaret ederek, dosya masraflarının tüketicilere iadesine karar verdi. Yargıtay, diyor ki ‘Banka, açıklamasında dosya masrafı gerekçesi olarak personel vs. giderlerini ifade ediyorsa da bunlar zaten hesaplanan faizin içinde. ‘Yani banka faizi neye göre belirliyor, giderlerine bakıyor, paraya ödediği faize bakıyor. O paraya ödediği faiz, diyelim yüzde 5, üzerine giderlerini de alıyor, ‘Bana maliyeti yüzde 7 oldu’ diyor, o yüzden banka 8’den, 10’dan satıyor.”

Ağaoğlu, 28 Mayıs’ın tüketicilerle bankacılar arasındaki çekişmeler için milat olduğuna dikkati çekerek, o tarihte yürürlüğe giren 6502 sayılı Tüketici Kanunu’nun 4. maddesinin bankaların faiz dışında tüketicilerden alabilecekleri her türlü ücretin belirlenmesinde Bankacılık Denetleme ve Düzenleme Kurumunun (BDDK) yetkili olduğunu hüküm altına aldığını söyledi.

BDDK’nın bankaların faiz dışında hangi hizmet ve ücretleri alabileceğine dair henüz liste yayımlamadığını anımsatan Ağaoğlu, şu bilgiyi paylaştı: “Dolayısıyla dosya masrafı, tamamen hukuka aykırı duruma gelmiştir çünkü yeni Tüketici Kanunu, BDDK’nın belirlediği bir ücretin alınabileceğini öngörmekte. BDDK, ücret ödemediği halde bankalar, tüketicilerden dosya masrafı veya benzeri isimler adı altında ücret tahsil etmeyi sürdürmektedir. Bu durumda hukuki dayanaktan yoksun bu tahsilatların tüketiciye derhal iadesi gerekmektedir. Aksi halde tüketiciler, 2 bin liraya kadar olan bedeller için ikamet ettikleri ilçe kaymakamlığındaki tüketici hakem heyeti nezdinde hiçbir ücret ödemeden, 3 bin liraya kadar ise il merkezinde bulunan Gümrük ve Ticaret İl Müdürlüğündeki bilir tüketici hakem heyetine başvurmak suretiyle haklarını arayabilir.”

Paylaş