Açma kapama ücreti tekrar yasallaştı

Geçtiğimiz ocak ayında Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe giren ‘Abonelik Sözleşmeleri Yönetmeliği’ ile ilgili dikkat çekici bir ayrıntı ortaya çıktı. Taslak halindeyken tüketici örgütlerinin baskılarıyla yönetmeliğe giren bazı maddelerin ayıklanmış olduğu anlaşıldı.

Konuyu değerlendiren Tüketici Sorunları Derneği (Tüsoder) Hukuk Komisyonu Üyesi Avukat Rıdvan Yıldız, “Yönetmelik taslağında bulunan cep telefonu ve internet hizmeti sağlayan firmaların tüketiciden açma-kapama ve benzeri isimler altında ücret almasını engelleyen, diğer sektörlerde ise fiilen kesilmeyen hizmetlerle ilgili açma-kapama, kesme-bağlama ve benzeri isimler altında hiçbir şekilde herhangi bir bedel talep edilemeyeceğini öngören maddenin Resmi Gazete’de yayınlanan yönetmelikten çıkarıldığı anlaşılmıştır” dedi.

Bu durumda tüketicilerden açma kapama bedelinin alınmasının sürdürüleceğini belirten Yıldız açıklamasının devamında “Birkaç gün geç ödeme yaptığı için interneti kesilen ve kendisinden 19 TL açma kapama ücreti talep edilen Ebrar Aras isimli tüketici bu konuda mağduriyetini ilettiğinde Tüsoder Hukuk Komisyonu olarak mevzuatı inceledik ve durumun farkına vardık. Çünkü Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın yayınladığı taslakta açma-kapama ücreti ile ilgili düzenleme bulunmaktayken, nasıl olduysa yayınlanma aşamasında bu madde yönetmelikten çıkarılmış, adeta buharlaşmıştır” şeklinde konuştu.

‘SADECE MALİYET TALEP EDİLMELİ’
Açıklamalarını sürdüren Avukat Yıldız “ Tüketici Kanunu’nun ilkelerinden en önemlilerinden birisi sunulmayan hizmetin bedelinin alınmamasıdır. Elektrik, su doğalgaz gibi ürün ve hizmetler içinse kesme, açma bedeli kazanç unsuru olmamalı sadece maliyeti talep edilebilmelidir. Bu sebeple fiili bir kesme işlemi olmadıkça herhangi bir bedel yansıtılmamalıdır. Diğer yandan, elektronik haberleşme sektöründe tamamen sistem üzerinden yapılan ve ek bir maliyet gerektirmeyen açma kapama işlemi için ücret alınması kesinlikle yasaklanmalıdır. Ödeme gününü geçiren ve bu nedenle iletişimi kısıtlanan tüketiciler bu süre zarfında hizmet alamamalarına rağmen aylık abonelik ücretini ödemek zorundadırlar. Yani kesinti sürecinde hizmet almayan abonenin ayrıca açma kapama bedeli ödemesi tüketicinin açık bir istismarıdır. Bu konuda Elektronik Haberleşme sektöründeki düzenlemelerden sorumlu BTK’nin mevzuatta yeni düzenleme yaparak, Gümrük ve Ticaret Bakanlığının yayınlamış olduğu Yönetmelikteki boşluğu gidermesi ve tüketicileri haksız ücretlendirmelerden koruması gerekmektedir. Bu şekilde gsm, internet, uydu tv, ve benzeri hizmetler sunan firmaların haksız bir şekilde açma kapama ücretleri almasının önüne geçilebilecektir” dedi.

Diğer Kaynaklar;

http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/29058302.asp

Paylaş