Tüketiciye “hayalet firma” uyarısı

tüketiciye-hayalet

Tüketici Sorunları Derneği (TÜSODER) Genel Başkanı Aydın Ağaoğlu, “hayalet” gibi kendisini göstermeden, tüketiciyle karşı karşıya gelmeden, ürün ortada yokken satış yapan firmaların da kayıt altına alınması gerektiğini belirterek, “Kapıdan satışlarda olduğu gibi internet üzerinden (mesafeli sözleşme) satış yapacak firmaların da Gümrük ve Ticaret Bakanlığına kaydolup vergi alınması şartı getirilmelidir” dedi.

Ağaoğlu, AA muhabirine yaptığı açıklamada, internetten alışverişi tercih eden tüketicilerin birçok sıkıntı yaşayabildiğini söyledi. Aldığı ürünü iade eden tüketicilerin iade bedelini günlerce alamadığına dikkati çeken Ağaoğlu, “Tüketici Kanunu’nun 7. maddesinde öngörülen cezanın uygulanabilmesi için satıcının merkezinin bulunduğu ildeki Gümrük ve Ticaret İl Müdürlüğü veya Gümrük ve Ticaret Bakanlığı bünyesindeki Tüketicinin Korunması Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğüne şikayet edilmesi gerekir” diye konuştu.

Ağaoğlu, tüketicilerin televizyon, internet, radyo ve çeşitli mecralarda kendilerine gönderilen aldatıcı ilanlara kanmamaları gerektiğini vurgulayarak, şunları kaydetti:

“Özellikle internet üzerinden veya telefonla alışveriş yaparken çok dikkatli olmalarını, karşılarında tanımadıkları kişi ya da kuruluşlar olduğunu akıldan çıkarmayarak kimlik numarası, kredi kartı bilgileri gibi ev adreslerini paylaşmamalarını önermekteyiz. Tanınmamış, bilinmeyen, güvenilirliği ispatlanmamış firmalardan mesafeli alışveriş yapmaktan kaçınılmalıdır çünkü her ne kadar kanun koruyucu hükümler içermekte, tüketicinin 14 gün zarfında hiçbir bedel ödemeden cayabileceğini öngörmekteyse de pek çok sahtekar firma bir süre sonra o internet sayfasını kapatarak, cep numarasını değiştirmek suretiyle ortadan kaybolmakta, tüketici karşısında muhatap bulamamaktadır. Bu durumda şikayet ve tüketici hakem heyeti kararları hiçbir işe yaramıyor.”

Tüketici Kanunu’na göre internet üzerinden alışveriş yapacak firmaların sitelerinde açık adres, unvan ve sorumlu ismi bulundurma zorunluluğu olduğunu aktaran Ağaoğlu, cayma hakkı konusunda bilgilendirme yazısı bulunması gerektiğini dile getirdi. Ağaoğlu, güvenli sitelerin birden çok bankayla anlaşma yaptığına işaret ederek, ürünü geri vermek isteyen tüketicilerin bu durumu bankaya da bildirmelerinde fayda olduğunu belirtti.

“Hayali firmalar, hayallerinizi yıkmasın”

İnternet sitesi üzerinden satış yaparak insanların dolandırılabildiğine dikkati çeken Ağaoğlu, “Kapıdan satışlarda olduğu gibi internet üzerinden (mesafeli sözleşme) satış yapacak firmaların da Gümrük ve Ticaret Bakanlığına kaydolup vergi alınması şartı getirilmelidir” dedi. Ağaoğlu, hak aramak isteyen tüketicilerin, karşılarında muhatap bulamadığı bilgisini vererek , bu tür sitelerin iletişim bilgilerini yazmadığını, kolayca iptal edebilecekleri hazır numaralarla sipariş topladıklarını kaydetti.

“Kayıt altına almak bu kadar zor mu?” diyen Ağaoğlu, “Türkiye’deki bütün ticari şirketler, bakkallar bile kayıt altındayken ‘hayalet’ gibi kendisini göstermeden, tüketiciyle karşı karşıya gelmeden, ürün ortada yokken satış yapan firmaların da kayıt altına alınması gerekiyor” değerlendirmesinde bulundu. Ağaoğlu, sözlerini şöyle tamamladı:

“Bu tür firmaları ilan edin. Tüketimden gelen gücünüzü kullanarak tüketiciyi istismar eden, iade hakkına riayet etmeyen, parasını uzun süre göndermeyen firmalardan alışveriş yapmayın. Devletten beklentimiz, mesafeli satış yapacak kişi ve kuruluşları kapıdan satışlarda olduğu gibi kayıt altına almasıdır. Kapıdan satışlar eskiden dolandırıcılıktı, şimdi ‘kapıdan satış yetki belgesi’ olmadan satış yapanlar, derhal Türk Ceza Kanunu’na göre yargılanıyor çünkü bu konuda yasal düzenleme yapıldı. Dolayısıyla kayıtları belli. Birkaç kez ihlal yaptıkları takdirde lisanslarının iptal edileceğinin bilincindeler.”

 

Diğer Kaynaklar;http://www.milliyet.com.tr/tuketiciye-hayalet-firma-uyarisi/ekonomi/detay/2001242/default.htm

www.havadis.com.tr

 

Paylaş