Tüketici Sorunları Derneği (TÜSODER) Hukuk Komisyonu Üyesi Avukat İzzet Doğan, büyükşehir yasasıyla mahalleye dönüşen köylerde su faturalarının iki yıl daha indirimli olması gerektiğine dikkat çekerek, aboneleri faturaları kontrol etmeleri için uyardı.
DHA’ya bir açıklama yapan Doğan, yaklaşık üç yıl önce çıkarılan 6360 sayılı Kanun ile mahalleye dönüşen köylerde içme suyunun en ucuz tarife üzerinden yüzde 25 indirimli uygulanması gerektiğini anımsatarak, “Büyükşehir ilan edilen illere bağlı köy statüsünü kaybetmiş mahalle olan yerlerde halkın kullandığı şebeke suyu ücretleri de değişti. 6360 sayılı Kanun ile tüzel kişiliği kaldırılan köylerde alınması gereken vergi, harç ve katılım payları beş yıl süreyle, yani 31 Aralık 2017 tarihine kadar alınmaz. Bu yerlerde içme ve kullanma suları için alınacak ücret beş yıl süreyle en düşük tarifenin yüzde 25’ini geçmeyecek şekilde belirlenir” dedi.
Yasanın bu hükmüne karşın, söz konusu mahallelerde faturalandırmada indirim uygulamasının zamanı gelmeden sonlandırıldığının altını çizen Doğan, “Tüzel kişiliğini kaybetmiş mahalleye dönen köy halkı bu konuda uyanık olmalı içme suyu ücretinin nasıl faturalandığını kontrol etmelidir” dedi ve ekledi:
“Nitekim uygulamada sorunların olduğu, bazı belediyelerin konuya hâkim olmayan görevliler tarafından normal tarifeden faturalandırdığı bilgisini almaktayız. Fazla tahsil edilen içme ve kullanım suları bedellerinin en yüksek mevduat faizi ile birlikte tüketiciye iadesinin yapılması gerekir.”
Doğan, İstanbul Uskumruköy’ü örnek gösterek, “İstanbul 3.İdare Mahkemesinin 2014/1193 E. 2015/1170 K. sayılı kararında ‘Dosyadaki belgelerden ve yasal mevzuattan hareketle, Uskumruköy’ün Sarıyer Belediyesi’ne mahalle olarak bağlandığı ve köy statüsünden mahalle statüsüne geçtiği anlaşılıyor” dedi ve şöyle devam etti:
“Yasa kapsamına giren Uskumruköy’de ‘içme kullanma suları için alınacak ücret beş yıl süre ile en düşük tarifenin yüzde 25’ini geçmeyecek şekilde belirlenecektir’ denilmiştir. Dolayısıyla, yüksek tarifeden su faturası ödemiş bulunan bu durumdaki abonelerin şirkete yazılı şekilde başvurarak fazladan ödemiş oldukları bedelin listelenerek kendilerine iadesini talep etmeleri, olumsuz cevap aldıkları takdirde ikametlerinin bulunduğu yerdeki Tüketici Hakem Heyeti’ne başvurmaları gerekiyor.”