Tüketici Sorunları Derneği (TÜSODER) Yönetim Kurulu Üyesi Av. HASAN Batuhan Balkani, dosya masraflarının iadesi ile ilgili karar alan tüketicilerin tahsilat sürecinde İcra Müdürlüklerine başvurmalarını belirterek, “Tüketici, dosya masrafının ödenmemesi halinde şayet ilgili bankanın Merkez Bankası nezdinde bulunan ’Zorunlu Karşılık’ adı verilen hesabına haciz koydurduğunda bankalar mecburen ödeme yapmak zorunda kalmaktadır” dedi.
Tüketiciler her ne kadar hukuki süreci başlatıp, Tüketici Hakem Heyetlerine gerekli başvuruları gerçekleştirse de sonrasında ne yapacakları konusunda yeteri kadar bilgi sahibi değiller. Bankalar da ödeme yanlısı olmayınca tüketiciler ellerindeki karara rağmen paralarını alamaz hale geldiler. Birçok tüketici dosya masraflarının doğrudan Kaymakamlıklar tarafından iade edileceğini düşünerek kararlarını aldıktan sonra tekrar Kaymakamlıklara başvuru yapmaktalar. Bankalar tarafından tüketicilerden haksız şekilde tahsil edilen dosya masraflarının iade kararını alan tüketicilerin parayı tahsil için yeni bir yöntem geliştirerek, Bankaların Merkez Bankasındaki hesabına haciz uygulatıp tahsilatın hızla yapılabileceği ileri sürüldü.
Konuyla ilgili değerlendirmelerde bulunan Tüketici Sorunları Derneği (TÜSODER) Yönetim Kurulu Üyesi Av. Hasan Batuhan Balkani yaptığı açıklamada, “Tüketiciler, Bankaların haksız şekilde tahsil ettiği dosya masrafı, ekspertiz ücreti, yeniden yapılandırma ücreti, ipotek tesis ve fek ücretlerinin iadesine ilişkin kararları Tüketici Hakem Heyetlerinden almaktadırlar. Bu konuda ülkemizde tüketici bilincinin oluştuğunu söyleyebiliriz. Bilinçli pek çok tüketici bu kesintilerin iadesi için gereken başvuruları yapıyor. Ancak bu bedelin iadesine ilişkin karar alınsa dahi çoğu tüketici tahsilatı gerçekleştiremiyor. Oysa bunun çok kolay ve kestirme bir yolu var” dedi.
“BANKANIN MERKEZ BANKASINDAKİ HESABINA HACİZ”
Av Hasan Batuhan Balkani dosya masraflarının iadesi ile ilgili karar alan tüketicilerin tahsilat sürecinde İcra Müdürlüklerine başvurmalarını önererek sözlerini şöyle sürdürdü:
“Ellerindeki kararı bankaya ibraz ettikleri halde aylarca bekletilip, ödemeleri geciktirilen binlerce tüketici banka önlerinde oturma eylemi ile protesto bile yaptılar. Çünkü çoğu zaman icra takibi başlatmak dahi bu bedelleri tahsil için yeterli olmuyor. Hatta bazı dosyalarda bankaların işi oldukça yokuşa sürdüğüne tanık olduk. Ama bunun çok kolay bir yolu var. Her Bankanın Merkez Bankasına yatırmak mecburiyetinde olduğu ’Zorunlu Karşılık’ denilen bir parası bulunmaktadır. Tüketici, dosya masrafının ödenmemesi halinde şayet ilgili bankanın Merkez Bankası nezdinde bulunan ’Zorunlu Karşılık’ adı verilen hesabına haciz koydurduğunda bankalar mecburen ödeme yapmak zorunda kalmaktadır. Böylece Tüketici Hakem Heyeti Kararı ile iadesi gereken paranın tahsilatı Bankaların keyfiliğinden çıkmakta kısa sürede bankalardan tahsilat gerçekleşmektedir.”
“10 YIL BOYUNCA İCRAYA VERİLEBİLİR”
Tüketici Mahkemesi veya Tüketici Hakem Heyeti kararlarının on sene zaman aşımı olduğunu ifade eden Balkani, “Tüketiciler, on sene içerisinde ellerinde bulunan kararla birlikte İcra Müdürlüklerine başvurarak dosya masrafı kesintilerini iade alabilirler. Bu kararın icrası için sadece ikamet ettikleri yerde yetkili olan İcra Müdürlüğü veya kararın alındığı yerde değil Türkiye’de herhangi bir adliyede de icra takibi başlatılabilir. Tüketiciler ne kadar fazla hak arama yoluna giderse ülkemizdeki tüketici mağduriyetleri o denli azalacaktır” dedi.
Diğer haber kaynağı; http://www.milliyet.com.tr/av-hasan-batuhan-balkani-bankanin-borcunu-istanbul-yerelhaber-1074899/