ATM Dolandırıcılığında Banka Da Sorumlu

ATM’ye yerleştirdikleri bir aparatla ile banka kartlarını kopyalayıp emeklilerin hesabını boşaltan ve içlerinden birisi de dizi oyuncusu olan 3 kişilik çetenin yakalanması son zamanlarda çoğalan ATM dolandırıcılığının geldiği boyutu gözler önüne serdi.

ATM dolandırıcılığı mağdurları savcılığı suç duyurusunda bulunsalar da çoğunlukla dolandırıcılar yakalanamamakta, yakalansalar da mağdurlara çalınan paralarını alamıyor.

Mağdurların uğradığı zarardan bankanın da sorumlu olduğunu öne süren Tüketici Sorunlar Derneği (TÜSODER) Hukuk Komisyonu Üyesi Avukat Rıdvan Yıldız, “ATM dolandırıcılığı, banka ve kredi kartlarının hukuka aykırı ve haksız kullanımı Türk Ceza Kanunu’na göre suçtur” dedi. Av. Yıldız açıklamasının devamında “Mağdurların çoğu zaman faillerin yakalanamamasından, ya da yakalansalar bile mağdurların paralarını iade etmemesinden dolayı zararları tazmin edilmiyor. Diğer yandan bankalar da bu gibi durumlarda sorumluluk kabul etmiyor; haklarını bilmeyen mağdurlar da ne yapacaklarını bilemiyor.  Oysa 2006 yılından beri yürürlükte olan 5464 sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu, bankalara kredi kartlarının güvenli kullanımını sağlama sorumluluğu yüklemiştir. Bu kanuna göre bankalar, ATM’lerin güvenliğini sağlamakla yükümlü olup, sağlayamadıkları takdirde ortaya çıkan maddi zararı tazmin etmeleri gerekiyor. ATM dolandırıcılığı mağduru olan tüketicilerin zararı banka tarafından giderilmediği takdirde, 3.300 TL’nin altındaki zararlar için hiçbir masraf gerekmeden ikametinin bulunduğu yerdeki Tüketici Hakem Heyetlerine, 3.300 TL’nin üzerindeki zararlar için de Tüketici Mahkemelerine başvurulabilir” şeklinde konuştu.

TÜKETİCİNİN SORUMLULUĞU 150 LİRA.
Kredi kartının haksız ve hukuka aykırı kullanımını fark eden kredi kartı sahibinin durumu bankaya bildiriminden önceki 24 saat içinde yapılan harcama ve çekilen bedellerden sorumluluğunun 150 lirayla sınırlı olduğunu açıklayan Avukat Yıldız “ATM’lerde herhangi bir anormallik fark edildiği takdirde kart kullanıcısı bunu vakit kaybetmeksizin bankaya bildirmelidir. ATM’de anormalliği fark ettiği halde bu durum bankaya bildirilmezse meydana gelen zarardan kart kullanıcısı da sorumlu tutulabilir. Böyle durumlarda daha önce verilmiş emsal kararlara göre Tüketici Hakem Heyetleri ya da Tüketici Mahkemeleri kart kullanıcısının zararının bir kısmının tazmin edilmesi kararı verebilir. Zararın tamamının bankadan alınabilmesi için herhangi bir anormallik fark edildiğinde derhal bankaya bildirilmelidir. ATM’lerde kartları kopyalanan müşterilerin bunu fark etmeleri  çoğu zaman mümkün olmamaktadır. Bankanın da güvenlik açısından yeterli tedbirleri almamış olması halinde zararın tamamından o banka sorumlu olacaktır. Ayrıca kopyalanan kart ile haksız kullanım üye işyerlerinde post cihazı ve benzeri cihazlarla yapılmışsa ve eğer kusuru varsa ortaya çıkan zarardan üye işyerleri de sorumlu tutulabilecektir” dedi.

 

Kaynak;http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/27947081.asp

Paylaş