Hava Koşulları Sebebiyle Yaşanan Uçuş İptalleri

Türkiye genelinde yaşanan kar yağışı havayollarını da olumsuz etkileyerek seferin ertelenmesine ve iptallerin yaşanmasına neden oldu. Gecikmeler ve iptaller sebebiyle yüzlerce yolcu büyük sıkıntılara maruz kaldı. Hava koşullarının düzelmesine rağmen yaşanan olumsuzluk devam ederek diğer uçuşlara da yansıdı.

Uçuş iptal edilen yolcuların hakları; “Havayolu ile Seyahat Eden Yolcuların Haklarına Dair Yönetmelik”  ile düzenlendi. Yönetmeliğe göre, Türk  Havayolu işletmelerinin Türkiye’deki havaalanlarını iniş veya kalkış noktası olarak kullandıkları tüm uçuşlarda uygulanmakta ve uçuşu iptal edilen, yolcuların havayolu karşısında hangi haklara sahip olduğu açık bir şekilde belirtilmiştir. Uçuşun iptali durumunda  yolcu öncelikle, bilet ücretini geri alma ve seyahatinin başlangıç noktasına ilk fırsatta dönmeyi sağlayacak bir dönüş uçuşunun ücretsiz sağlanmasını istemek hakkına sahiptir. Yolcu bunun yerine, en yakın zamanda son varış yerine güzergâh değişikliğinin sağlanmasını da isteyebilir.

Havayolu şirketi yiyecek ve içecek vermeli

Havayolu şirketi, uçuşu iptal edilen tüm yolculara, yeterli ölçüde sıcak ve soğuk içecekler,  kahvaltı veya yemek ile ara yemeği, ayrıca süre kısıtlaması olmaksızın iki telefon görüşmesi, faks mesajı veya e-posta hizmeti teklif etmekle yükümlüdür. Yolcu uçuş değişikliği hakkını kullanmışsa bedelsiz olarak, otelde veya uygun bir konaklama tesisinde konaklama ve ulaşım hizmetlerinden yararlanma hakkını da sahiptir.

Hava koşulundan iptalde tazminat istenmez

“Havayolu ile Seyahat Eden Yolcuların Haklarına Dair” düzenlenen yönetmenliğe göre, havayolları tüm önlemleri almış olmasına rağmen olağanüstü haller sebebiyle uçuşun iptal edildiğini kanıtlarsa havayolu şirketi, tazminat ödemekten kurtulur ancak diğer sorumluluklarından kurtulamaz.

Havayolu şirketlerinin, uçuşun iptali durumunda yukarıda belirtilen yolcu haklarını yolcularına bildirmek ve yazılı bir bildirim vermek zorundadırlar. Eğer havayolu şirketi, yönetmelik ile getirilen hakların bildirimi, tazminat verme, hizmet sunma gibi yükümlülüklerini gereği gibi veya hiç yerine getirmezse; yolcular adli yargıda dava açabilecekleri gibi, yakınmalarını Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’ne de bildirebilirler.

Yolcunun ücretsiz veya indirimli seyahat etmesi bu yönetmelik hükümlerinden faydalanmasını engellemediği gibi yolcunun hizmet karşılığı para ödemiş olması yahut mil veya puan kullandırmış olması fark etmez. Bu koşullar altında yolcu, iç uçuşlarda koşulsuz olarak bu yönetmelikte tanınan haklardan yararlanabilecektir. Dış uçuşlarda ise hizmet sunan şirketin TTK hükümleri uyarınca Türk şirketi olup olmadığı ve uçuşun Türkiye’ ye mi; Türkiye’ den başka bir ülkeye gitmek üzere mi olduğuna bakmak gerekir. Hizmet sunan şirket Türk şirketi ise uçuşun Türkiye’ ye veya Türkiye’den olduğu fark etmez; yolcu, yönetmelik hükümlerinden yararlanır. Hizmet sunan şirket yabancı ise uçuşun Türkiye’ den olması koşuluyla yolcu yönetmelik hükümlerinden yararlanır.

E. Hakim İzzet DOĞAN
Hukuk Komisyonu Üyesi

Paylaş