Dosya Masrafı Belgelerini Vermeyen Bankaya Ceza

Müvekkilin kullanmış olduğu krediye ait kesintileri öğrenmek için bankaya başvuran avukat İsmail Özer Özgül’ün kendisine bilgi vermeyen ve müvekkiline ait evrakları yerinde incelemesine müsaade etmeyen bankayı Cumhuriyet Savcılığı’na şikayet ederek cezalandırılmasını talep etmesi üzerine savcılık Kabahatler Kanunu’na göre bankaya 189 lira para cezası kesti.

Isparta Barosu avukatlarından İsmail Özer Özgül, bir müvekkili adına bankadan talepte bulundu. Avukatın talebi, tüketici kredisi alan müvekkilden kesilen dosya masrafı ile ilgili belgelerdi. Banka görevlisi söz konusu belgeleri avukat ile paylaşmadı. Konu ile ilgili savcılığa suç duyurusu yapan avukat o banka görevlisine idari para cezası aldırdı. Bankacı cezayı ödedi; üstelik bankanın yaptığı kesintiler de müşteriye jet hızı ile ödendi.

Ispartalı Ö.Ö., bir bankadan tüketici kredisi aldı. Aldığı krediden bir miktar dosya masrafı kesildi. Ö.Ö. yapılan kesintilerin detayını öğrenmek için bankaya başvurdu ancak olumsuz yanıt aldı. Avukatı İsmail Özer Özgül aracılığı ile
bankaya başvurdu. Av. Özgül, avukatlık kanunun ilgili maddesi gereği bankanın anılan belgeleri paylaşması gerektiğini ifade etti. Ancak banka çalışanı B.K. söz konusu belgeleri avukat ile paylaşamayacağını söyledi.

SAVCILIĞA SUÇ DUYURUSU
Av. Özgül, bankadan olumsuz yanıt alması sonrası soluğu Isparta Adliyesi’nde aldı. Savcılığa yapılan şikâyet başvurusu dilekçesinde banka görevlisinin ‘emre aykırı davrandığı’ görüşü savunuldu.

SEHVEN VERMEDİM!
Soruşturmayı Savcı Ali Çakmak yürüttü. Banka görevlisi B.K. savcılık ifadesinde söz konusu evrakları avukat ile paylaşmamasını sehven (yanlışlık) sonucu olduğunu öne sürdü.

BANKA GÖREVLİSİNE CEZA
Savcı Çakmak soruşturmasını tamamladı; 3 Eylül günü idari yaptırım kararını hazırladı. Karara göre B.K., 5326 Sayılı Kabahatler Kanunu gereği ‘İdari Para Cezası’na çarptırıldı. Buna göre B.K. toplam 150,75 TL’lik ceza ödeyeme mahkûm edildi. Edinilen bilgilere göre B.K. karara itiraz etmedi ve 16 Eylül’de cezayı ödedi, makbuzu da savcılığa teslim etti.

DOSYA MASRAFI İADE
Av. Özgül, savcılık kararı sonrası ikinci bir gelişmenin ise banka cephesinde yaşandığını söyledi. Buna göre banka, müşterisi Ö.Ö.’nün çektiği krediden yaptığı 720 liralık dosya masrafını müşterinin hesabına iade etti.

BANKA BELGELERİ VERMEK ZORUNDA
Kararın önemli olduğuna işaret eden Av.Kemal Özdemir “Bankacılık Kanunu’na göre bankalar, kredi sözleşmelerinin onaylı bir örneğini müşterilerine vermek zorundadır. Talepleri hâlinde müşteri ile yapılan diğer işlemlere ilişkin her türlü belgenin bir örneği de müşterilere verilir. Kendisine daha evvel sözleşme örneği verilmemiş müşteri bankadan ücretsiz bir şekilde sözleşme örneğini ve iyi niyet kuralıyla bağlı olarak bankayla yaptığı diğer tüm işlemlerin belgelerinin bir örneğini de talep edebilir. Yine Tüketici Kanunu’na göre banka müşterilerinin başvurularını inceleyen tüketici hakem heyetleri de bankalardan her türlü bilgi ve belgeyi isteyebilir” dedi.

Yargıtay’ın son aldığı bir karara göre, banka müşterilerinin dosya masrafı iadesi için 10 yıllık süre zarfında dava açma hakkı bulunuyor. Bu süre daha önce 3 yıl ile sınırlandırılmıştı.

50 BİN LİRAYA KADAR CEZA GELEBİLİR

Tüketici Sorunları Derneği Genel Başkanı Aydın Ağaoğlu ise konu ile ilgili “Tüketici Hakem Heyeti’ne bilgi vermeyen banka hakkında 6502 sayılı Tüketici Kanunu’nun 69. maddesine aykırılıktan aynı kanunun 77. Maddesi 18, fıkrası gereğince bin liradan 50 bin liraya kadar idari para cezasına Gümrük ve Ticaret İl Müdürlüğü hükmedebilir. Bunun için bankadan yapılan kesintilere dair belge alamayan veya kendisinden ücret istenen tüketiciler, bu yöndeki yazışmaları ekleyerek Tüketici Hakem Heyetine başvurup, belgeleri Hakem Heyeti’nin bankadan istemesini  talep edebilirler. Hakem Heyetleri kendilerine gelen başvuruyu evrak eksikliği nedeniyle ret edemezler. Bunu yaparlarsa Dilekçe Kanunu’na göre suç işlemiş olurlar” dedi.

Paylaş