Tüketicilere “sahte yetkili servis” uyarısı

tüketicilere sahte

Tüketici Sorunları Derneği (TÜSODER) Genel Başkanı Aydın Ağaoğlu, sahte yetkili servis mağduru olan tüketici sayısının arttığını belirterek, “Yetkili olmayan bir servis ilgili markanın cihazına dokunduğunda ürün garanti dışına çıkarıyor, tüketiciler bu konuda mağdur ediliyor” dedi.

Ağaoğlu, AA muhabirine yaptığı açıklamada, yetkisi olmadığı halde faaliyet gösteren teknik servislerin tüketicileri zor durumda bıraktığını belirtti.

Bir servisin yetkili olup olmadığının sorgulanması gerektiğine işaret eden Ağaoğlu, “Sahte yetkili servis kurbanı olup olmamak sadece tüketicinin dikkatine kalmış bir durum, firmaların yapabileceği bir şey yok. Bu konumdaki kişilerin, 444’lü numara kullanması ise tüketicilere güven veriyor. Fakat, her kurumsal numara o firmanın yetkili olduğu anlamına gelmeyebilir. Hele ki bu numaraya sahip, açık adresi olmayan servislerin de sahte olma olasılığı oldukça yüksektir. Bu konuda mağdur olan tüketiciler 444’lü numaradan aranmışlar. Numara kurumsal dahi olsa mutlaka açık adresleri sorgulanmalıdır. Bu bile başlıca yeterli değildir ve tüketicilerin ayrım yapmalıdır zordur. Tüketiciler teknik destek almak istedikleri firmaları, sahip oldukları ürünün markasına ait genel merkezden doğrulamalı, yetki belgesini sorgulamalıdır” diye konuştu.

Ağaoğlu, yetkili olmayan teknik servis kurbanı olan tüketicilerin karşılarında muhatap bulamadığını vurgulayarak, şu bilgiyi paylaştı: “Bu konuda mağdur olan, parasını kaptıran birçok tüketici var. Mağduriyetlerinin giderilmesi için tüketici hakem heyetlerine şikayette bulunan tüketiciler, olumsuz yanıt alıyor. Çünkü, tüketici kanununda gerçek yetkili servis şikayet edilemez diye bir hüküm var, yani sorumlu ilgili firma veya ithalatçı. Bu karar heyetleri yanıltabiliyor. Tüketici ise aldığı karara boyun bükerek, kaderine razı oluyor. Bu konuda mağdur olan bir tüketicimiz için ürününün ana firmasından savunma istedik, ‘şikayette adı geçen servis ile bir bağlantımız yok, bu konuda taraf değiliz” şeklinde yanıt aldık. Ortada bir mağduriyet söz konusu fakat muhatap yok. Sadece 444’lü bir numara var da bir süre sonra kullanım dışı. Oysa, bu tür numaralar tüketicilerde güven duygusu uyandırıyor. Mağdur olan tüketicilerin ulaştıkları hatlar da kurumsal gözüken bu numaralar. Yetkililer, bu hatları talep eden kişi ya da kurumları sorgulamalı, amaçlarını öğrenmeli uygun görüldüğü takdirde bu hizmeti sunmalıdır. Tüketicilere de tavsiyemiz, hizmet alacakları servisin yetkisini sorgulamadan evlerine sokmasınlar, cihazlarını emanet etmesinler. Ana firma, eğer kendi yetkilisi haricinde ürününe dokunulduğunda garanti dışına çıkartıyor, muhatap bulamayan tüketicisi ise kaderine boyun eğmek zorunda kalıyor.”

-“Prensip gereği her firmanın yetkili teknik servisi ayrı olmalıdır”

Genellikle firmaların rakiplerinin ürünlerine bakan teknik servislerle anlaşma yapmadığını aktaran Ağaoğlu, markaların bu konuya hassas yaklaştığını kaydetti.

“Eğer bir firma, aynı anda birden fazla markaya teknik destek veriyorsa bunun sorgulanması gerekir” değerlendirmesinde bulunan Ağaoğlu, “Genellikle firmalar, rakiplerinin ürünlerine bakan teknik servislerle yetki anlaşması yapmazlar, bu bir prensiptir. Ancak, bir firma mahrumiyet bölgelerinde örneğin bir kasabada yetkili servis bulamıyorsa başka firmadan hizmet almak isteyebilir. Fakat buna da ana firma yetkilisi karşı çıkar, markaların katı kuralları var. Rakip firmalar, birbirinin yetkili servisi olamaz. Fakat, bir üreticini aynı çatı altında farklı markalar üretiyorsa bunun yetkili servisi olur. Eğer bir yetkili servis, aynı grubun ürünü değilse ve birçok marka için yetkili ise bunun sahte olma olasılığı yüksektir, mutlaka sorgulanması gerekmektir. Aynı firmanın ürettiği markalar bir arada olabilir, ama farklı firmaların ürettiği veya ithal ettiği markaların bir arada bulunması durumunda yetki durumu sorgulanmalıdır” ifadesini kullandı.

Ağaoğlu, bir ürünün garantisi bitse bile kullanım ömrü süresince sorumluluğunun devam ettiğinin altını çizerek, tüketici kanununun satış sonrası hizmetler hükmü gereğince üretici veya ithalatçı firmanın makul fiyatta onarım hizmeti verme ve yedek parça sunma mecburiyeti olduğunu, aksi durumda ise tüketicilerin yasal yollardan haklarını arayabileceğini sözlerine ekledi.

Paylaş