TÜSODER Enerji Komisyonu Başkanı Elektrik Yük. Mühendisi Bilgin Akbal,
Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu tarafında yapılan Sayaç Okuma Düzenleme Basın Açıklamasına ilişkin Tüketicileri Bilgilendirmek üzere aşağıdaki hususlara dikkat çekmektedir.
Kovid-19 ile mücadele kapsamında salgının yayılmasını engellemek ve sosyal izolasyonun en iyi şekilde sağlanması için, EPDK -Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu, sayaçların 3 ay boyunca okunmaması ile hem sektör çalışanlarının hem de tüketicilerimizin sağlığının korunmasına yönelik ilişkin yeni bir düzenleme yapmıştır. Buna göre;
- Elektrik ve doğal gaz faturalarına ilişkin “Kıyasen Fatura Düzenlemesi geçici ve 3 ay ile sınırlı uygulanacaktır.
- Kıyasen Fatura Düzenlemesinin sadece “karantinaya alınan ve idari kararlarla sayaç okumalarının durdurulduğu yerleşim yerlerinde” uygulanması söz konusudur.
- Sayaç okuma yapan çalışanların sosyal mesafelerini koruyamayacağı durumlar için geçerli olacağı ve yalnız bu durumlar için kıyasen fatura yöntemi izleneceğini,
- Kıyasen fatura düzenlemesinin önceki iki yılın aynı ay ortalamaları baz alınarak (Örneğin Mayıs ayı için düzenlenecek faturada 2018 ve 2019 yılı Mayıs aylarına ilişkin kullanım yerinin tüketim ortalaması kullanılacaktır) belirlenecektir.
- Bu kapsamda sayaçları okunamayan tüketicilere posta, kargo, SMS, e-fatura, e-posta vb. yöntemlerle ulaştırılacak faturada, bu faturanın sayacın okunamaması nedeniyle geçmiş tüketim ortalamaları dikkate alınarak kıyasen yapıldığını ve sayacın okunduğunda ilgili mevzuat çerçevesinde gerçek tüketim miktarları üzerinden düzeltmenin yapılacağını içeren bir bilgilendirme yapılacağı bildirilmiştir.
Tüketici Sorunları Derneği Enerji Komisyonu Başkanı Elektrik Yük. Mühendisi Bilgin Akbal yapılan düzenleme ile önümüzdeki 3 aylık dönemde aşağıdaki hususlara dikkat edilmesi gerektiğini belirtmektedir.
Elektrik ve Doğalgaz Fatura ödemelerini Tahsilat Veznelerine veya Banka Vezne ve ATM’lerde yapan Tüketicilerin fatura tutarını ve son ödeme gününe ilişkin bilgilerini, bu süreçte Posta ile alamayacaklarını da göz önüne alarak;
Cep Telefon Numaraları ve e-posta adresleri sözleşme yaptıkları kuruluşlarda güncel değilse, öncelikle Hizmet aldıkları Kurumların Çağrı Merkezlerini arayarak fatura tutar ve son ödeme günlerinin bildirimlerini sağlıklı almaları için bilgi güncellemeleri gerektiğini, son ödeme tarihindeki fatura bedellerini ödeyememeleri durumunda gecikme bedelleri ile karşı karşıya kalınacağı konusunda uyarmaktadır.
Bankalara otomatik fatura ödeme talimatı vermiş olan tüketicilerin ise fatura tutarları son ödeme gününde bankalar tarafından tüketicinin hesabından veya kredi kartı üzerinden otomatik olarak tahsil edileceğini, dolayısıyla Faturanın tüketiciye ulaşmaması durumunda da bir sorun yaşanmayacağını belirtmiştir.
TÜSODER-Tüketici Sorunları Derneği olarak EPDK tarafından alınan bu kararın;
Özellikle, evden çıkması yasak olan 65 yaş üstü ve faturalarını sadece nakit olarak ödeyen, cep ve internet bankacılığı kullanmayan tüketicilere çözüm sunmadığı görülmektedir.
İnsanların son ödeme tarihleri öncesinde fatura ödemek için dışarı çıkması sonucu fiziksel izolasyon sağlanamama riski yanı sıra ekonomik açıdan bu faturaları ödeyemeyecek durumda olanların da faiz ile karşılaşma risklerini ortadan kaldırmamaktadır.
TÜSODER olarak EPDK’nın 3 aylık dönemde en azından tüketicilerin belli limitler içinde kullanımının ücretsiz olması konusunda bir dayanışma jesti göstermesini tavsiye ediyoruz.