Merkezi Bankası’nın faiz oranlarını aşağıya çekerek piyasalara ve sektöre güven vermesi ve KDV oranlarında müşteriler lehine karar alınmasına rağmen gayrimenkul fiyatlarında her hangi bir ucuzlama olmaması dikkat çekti.
Tüketicinin beklediği ‘daha ucuza nasıl konut satın alabilirim’ sorusunun cevabı hâlâ karşılığını bulmuş değil. Faiz oranı ibresinin de aşağı yönde olmasına rağmen bazı firmalar fiyatlarını yükselttikleri projelerde ‘sıfır faiz’ daire aldatmacasıyla, satış yarışına girdi. “Gayrimenkulde Güç Birliği, Daha Güçlü Türkiye” kampanyası ile yüzleri gülen markalı konut üreticisi olan şirketler, bir ayda 5 binin üzerinde bağımsız bölüm satarak kasalarına 3 milyar liranın üzerinde bir meblağın girmesini sağladı. Ancak, Emlak Konut GYO’nun aralık sonuna kadar devam ettireceği kampanya dışında yer alan bazı kampanyalarda şirketlerin ‘sıfır faiz’ sloganını öne çıkarması dikkat çekti. Yaptığımız araştırmada peşin alımlarda yüzde 5 ile 20 arasında indirim avantajı sağlayan bazı şirketlerin sıra sıfır faize geldiğinde gerçekçi yaklaşmadıkları ortaya çıktı.
FİYATTA BALON RİSKİ
Müşterilerine liste fiyatı dışında peşin ve taksitli satış seçenekleri de sunan firmalar kafa karışıklığına neden oluyor. İnşaat şirketlerinin satışlardaki durgunluğuna karşı “sıfır faiz” silahını çekmesi fiyatların gerçekçi olup olmadığı sorusunu akla getiriyor. Devreye sokulan yanlış fiyatlama metodunun faturası ise dikkatsiz olan konut alıcısına çıkabiliyor. Fiyatta balon tartışmalarına neden olan bu gibi uygulamalar tüketicinin konut üreticilerine karşı güvenini sarsabiliyor.72 aya kadar vadelerle sıfır faizli kredi imkânı sunan firmalar, talebin canlı tutulması politikası güderken, bazı açık göz firmalar önce zam yapıp ardından ‘sıfır faiz’ vaadinde bulunuyor. Müşteriler ise bu taktiklere kanarak kira öder gibi uygun taksitlerle konut sahibi olduklarını sanıyor.
UZMANLAR UYARIYOR
Türkiye’de bankaların bile uyguladığı metot şu; Faiz düşüyor, ev fiyatları artıyor. Faiz yükseliyor, ev fiyatları düşürülüyor. Hele hele sıfır faiz gibi cezbedici bir seçenek gündeme geldi ise banka ile fiyat farkı paylaşımı yapılmadan adım atılmıyor. Ağustos ayı itibari ile başlayan ve devam eden konut kampanyalarında özellikle 60 ay ve üzeri uzun vadeli ödeme seçeneklerinin tüketicilere çok cazip geldiğini belirten emlakpencerem.comYayın Yönetmeni Hatice Kolçak,’’ Bu noktada kimse yanlış yönlendirilmemeli. Faizsiz vadelendirme yaptıklarını söyleyen birçok inşaat şirketinin peşin ödeme yapıldığında ayrıca nakit indirimi yapacağı vaadinde bulunması düşündürücüdür, bu gibi yaklaşımlar tüketiciyi yanıltmaktadır.
AÇIKLAMA YAPILMALI
Ev almak isteyen vatandaşlar, vadeli ev alımlarında faizsiz gibi sunulan fiyatların içinde mutlaka bir finansman maliyeti olduğunu bilmelidir. Faizsiz sunulan vadeli ödeme seçeneklerini tüketici mutlaka inşaat firmasından evin nakit ödeme fiyatını sorarak öğrenmeli ve buna göre hesabını yapmalıdır’’ uyarısında bulundu. Tüketici Sorunları Derneği genel Başkanı Av. Rıdvan Yıldız da, bankalarla şirketlerin kredi reklamlarını cazip kılmak için “sıfır faizli kredi” gibi reklamlarla ile tüketiciyi kredi kullanımına yönlendirmeye çalıştıklarını belirterek,’’ Peki kredinin faizi sıfır ise burada bankanın kârı nedir? Önce bunu açıklasınlar. Halbuki sıfır faizli kredinin maliyetine bakıldığında normal krediden dahi daha çok yük getirme ihitmali bulunmaktadır. Bankalar faiz adını kullanmayarak başka maliyetlerle ile krediden daha büyük kazançlar elde edebilmektedirler. Bu durumda vatandaşların kredilerde mutlaka toplam maliyete bakarak değerlendirme yapmalarını ve sıfır faiz oyununa dikkat etmelerini tavsiye ediyorum’’ dedi.
YANILTANA CEZA GELSİN
Bankaların sıfır faizli adı altında ancak masraflar giydirilince faizi bile aratır kredi reklamlarına Reklam Kurulu tarafından müdahale edilmeli ve ceza kesilmelidir’ diyen Yıldız, ‘’Bu gibi uygulamalara BDDK da müdahale etmeli ve vatandaşların yanıltılmasını engellemelidir. Ancak bu haksız reklamlarla ilgili şikâyetler çok zaman sonra sonuçlanıyor, o vakte kadar banka ve şirket reklam ile amacına çoktan ulaşmış oluyor. Bu sebeple ilgili merciler bankaların ve şirketlerin sıfır kredi reklamlarını mercek altına almalıdır’’ uyarısında bulundu.
Haber Kaynağı: http://www.gunes.com/ekonomi/konutta-sifir-faiz-tuzagi-718959